استفاده از سنگ تراورتن برای کف ساختمان

بایدها و نبایدهای استفاده از تراورتن برای کفپوش

یکی از سوالات متداول تیم مشاوره ساخت، موضوع فوق می باشد. آیا از سنگ تراورتن در کف ساختمان استفاده کنیم؟ پاسخ این است؛ بسته به شرایط، نوع سنگ و کاربرد مورد نظر، پاسخ متفاوت خواهد بود. یعنی اگر از سنگ تراورتن ضعیف در کف استفاده کنیم سنگ به سرعت خراب می شود و کل کار زیر سوال می رود اما اگر از سنگ خوب استفاده کنیم قطعا ماندگاری بیشتری خواهد داشت. از طرفی نوع کاربری و سبک اجرا در ساختمان نیز مهم است. باید مشخص شود که این سنگ برای کدام قسمت ساختمان استفاده شده است. طبقات پارکینگ، ایستگاه های راه پله، اتاق نشیمن و سالن، اتاق خواب، آشپزخانه یا… طبیعتاً هرکس بایدها و نبایدهای متمایز خود را خواهد داشت.

مزایای استفاده از سنگ تراورتن در کف ساختمان

– زیبایی منحصر به فرد
سنگ تراورتن به دلیل ساختار و طبیعتی که دارد شبیه هیچ سنگ دیگری نیست و همین ویژگی غیرعادی است که می تواند آن را برای کف ساختمانی فوق العاده زیبا کند. تنوع رنگ و شکل سنگ تراورتن آن را از سایر سنگ ها متمایز می کند. نقوش مواج و مخصوصا چرم آن بسیار شیک و مجلل است و می تواند کف هر ساختمانی را بسیار جذاب کند. چون ساختار سنگ تراورتن مانند سنگ های دیگر مانند مرمر و مرمر نیست و دارای حفره هایی است به همین دلیل می توان آن را منحصر به فرد دانست. به همین دلیل است که سنگ کف تراورتن را نمی توان با هیچ سنگ دیگری مقایسه کرد و تنها به دلیل محدودیت هایی که دارد در کمتر جایی شاهد اجرای آن هستیم.

– تنوع رنگ و شکل بسیار زیاد
سنگ های تراورتن یکی از جذاب ترین و زیباترین نمونه های سنگ های مورد استفاده برای کف سازی هستند. تراورتن ها رنگ های بسیار متنوعی دارند. رنگ های سفید، کرم، کرم روشن، شکلاتی، عسلی، بژ کرم، زرد، قرمز، نقره ای، رنگ نسکافه ای و … نمونه هایی از این نوع رنگ های سنگی هستند. علاوه بر این، هر یک از نقوش مواج و مواج این سنگ دارای دنیای رنگی مشخصی است که باز هم بر تنوع آن می افزاید. پس می توان گفت که اگر قصد دارید از سنگ تراورتن روی زمین استفاده کنید، می توانیم هر رنگی را بدون محدودیت انتخاب کنیم. به همین دلیل است که می گوییم به جز سنگ مرمر هیچ سنگ دیگری برای کفپوش سنگ تراورتن نمی کند.

– مناسب برای ساختمان های منحصر به فرد و لوکس
کفپوش تراورتن به دلیل خاصیت خاصی که دارد در همه جا دیده نمی شود. می دانیم که اجرای این سنگ محدود است و از طرفی یک سنگ خوب و مطمئن قیمت نسبتا بالایی دارد. به همین دلیل است که به ندرت سنگ تراورتن را در کف ساختمان می بینیم. اما مسلما اگر پروژه ای لوکس و خاص داشته باشیم می توانیم شاهد اجرای سنگ تراورتن بدون کف سازی باشیم. سنگ تراورتن کف را می توان به دلایلی که در بالا ذکر شد به عنوان یکی از جذاب ترین سنگ ها برای کف سازی معرفی کرد.


مقاله مرتبط را بخوانید: بهترین سنگ برای کف سازی ساختمان های تجاری


مزایای استفاده از سنگ تراورتن در کف ساختمان

معایب استفاده از سنگ تراورتن در کف ساختمان

– مقاومت فشاری و سایش پایین
سنگ تراورتن مقاومت فشاری و سایش خوبی ندارد و به همین دلیل به ندرت در کف سازی استفاده می شود. اما راه حلی برای این مشکل وجود دارد و آن استفاده از چرم و سنگ درشت است.

– محدودیت عملکرد خارجی
سنگ تراورتن به دلیل تخلخل آن نباید در فضای باز استفاده شود. قابل اجرا برای تمامی شهرها و 100% برای شهرهای باران، شارجی و سردسر می باشد. یعنی نمی توانیم از این نوع سنگ در محوطه یا فضای بیرونی استفاده کنیم. زیرا در اثر بارندگی و ترافیک و سرما پوست می کند و می ترکد و از بین می رود.

– هزینه بالای کفپوش تراورتن
اگر بخواهیم از سنگ خوب و قابل اعتماد در کف سازی استفاده کنیم باید معدن خوب و ضخامت بیشتری داشته باشیم. امروزه سنگ تراورتن با این مشخصات قیمت بیشتری نسبت به سایر سنگفرش ها دارد.

نتیجه

ذکر این نکته ضروری است که استفاده از سنگ تراورتن برای کفپوش را در ساخت مناسب نمی دانیم اما البته همیشه برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. اولین راه حل استفاده از سنگ تراورتن خوب و قابل اعتماد است. مورد دیگر این است که آن را به ضخامت 2 یا 3 سانتی متر و مورد آخر استفاده از تراورتن چرمی یا سافارصاب است. دلیل مخالفت ما با استفاده از سنگ تراورتن در کف این است که این نوع سنگ به دلیل تخلخل، ایمن نیست. یعنی مقاومت فشاری آن. بنابراین به مرور زمان بر اثر ترافیک فرسوده شده و ظاهر سنگ آسیب می بیند. اما اگر در کف از سنگ تراورتن چرمی استفاده شود این مشکل نشان داده نمی شود. به این معنی که ظاهر سنگ دچار ایراد نخواهد شد و از آنجایی که سنگ بدون رزین فرآوری می شود، دیگر نگران خروج رزین از دل سنگ نخواهیم بود.

“در تمامی مراحل ساخت با شما هستیم”

031-91004468

مشاوره تلگرام

5 دیدگاه دربارهٔ «استفاده از سنگ تراورتن برای کف ساختمان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا