چرا گرانیت زنگ می زند؟

یکی از سوالات متداول تیم مشاوره تولید این است که چه چیزی باعث زنگ زدگی گرانیت می شود؟ پاسخ ساده است؛ آهن در گرانیت زنگ می زند و سنگ زرد و پوسته پوسته می شود. اما در وبلاگ های محصول، موضوع به همین جا ختم نمی شود. تصمیم گرفتیم علت این پدیده را دقیقتر و جامع تر توضیح دهیم و همچنین سنگهای گرانیتی مختلف را بر اساس میزان آهن موجود در آنها بررسی کردیم.

در طبیعت پس از بازالت، گرانیت فراوان ترین سنگ در پوسته زمین است و به عنوان سنگ آذرین شناخته می شود. پس طبیعت سنگ گرانیت بنابراین دماهای بالا و دوره های طولانی فشار باعث تشکیل آن می شود و بنابراین همه مدل های آن حاوی آلیاژهای مختلف از جمله آهن هستند. بنابراین، وقتی آنالیز می‌کنیم، به وضوح می‌توانیم وجود آهن را در هر نوع سنگ گرانیت ببینیم، اما درصد وجود آهن در هر معدن گرانیت با دیگری متفاوت است. بنابراین نکته اینجاست که تمام سنگهای گرانیتی حاوی آهن کم و بیش هستند. اما این آهن چه مشکلی در سنگ ایجاد می کند؟ این پاسخ اساسی به سوال این وبلاگ است که می توان وجود آلیاژ آهن در این سنگ را دلیل اصلی زردی آن دانست. بنابراین، هنگامی که یک دستگاه رطوبت گیر نصب می شود، گرانیت به سرعت زنگ می زند و زرد می شود. حتی اگر در شهر بارانی و بارانی نصب نشود، ممکن است در دراز مدت به دلیل رطوبت هوا تغییر رنگ دهد.

آیا زنگ زدن گرانیت بد است؟

اولین مشکلی که زنگ گرانیت ایجاد می کند، از بین رفتن ظاهر سنگ است. در واقع سنگ با زرد شدن زشت می شود و ظاهر اولیه خود را از دست می دهد. اما ممکن است برخی بگویند که ما اصلا سنگ را نمی بینیم و ظاهر آن برایمان مهم نیست، اما نکته اینجاست که سنگ در معرض قطعاتی قرار می گیرد که زنگ زده و با گذشت زمان از بین می روند. این قطعه سنگ می تواند به مرور زمان جذب آب روی سنگ را افزایش دهد و از این رو سنگ مقاومت فشاری و سایش خود را از دست می دهد. به دلیل پوسته پوسته شدن روی سنگ، نفوذ آب به قلب سنگ افزایش یافته و حتی سنگ ممکن است ترک بخورد و بشکند. بنابراین، هر نوع زنگ زدگی گرانیت بد است و می تواند عمر مفید آن را کاهش دهد.

تفاوت میزان آهن در سنگ های گرانیتی چیست؟

کیفیت معدن سنگ گرانیت بر اساس درصد آهن موجود در آن تعیین می شود. به عبارت ساده تر، هر چه چدن کمتر باشد، بهتر و گران تر است و در نتیجه دوام آن بیشتر می شود. به همین دلیل است که معادن گرانیت زاهدان و سنگ نابندان آنها بهترین در نظر گرفته می شوند. هر دوی این معادن سنگ گرانیت کمترین میزان آهن را دارند و این دلیل کیفیت بالای آنهاست. سپس ما می توانیم من سنگ نطنز سنگ نم ناتانس دارای آهن کم است و از این رو در بین گرانیت ها رتبه سوم را دارد. در رتبه های بعدی می توان به معادن سنگ گرانیت معروف مانند تکاب، حمدان، بروجرد، خرمدره و … اشاره کرد که دارای درصد آهن استاندارد هستند و می توان از آنها برای حجیم سازی و به طور کلی حجیم سازی استفاده کرد. گرانیت مروارید مشهد دارای بالاترین میزان آهن در بین تمامی گرانیت ها است و از این رو قیمت آن نسبت به سایر گرانیت ها ارزان تر است. گرانیت مروارید مشهد به دلیل متریال رایجی که دارد هزینه بسیار پایینی دارد و برای تمامی پروژه های سنگین و متراژهای بزرگ مناسب به نظر می رسد. بنابراین می توان عامل اصلی در تعیین قیمت سنگ گرانیت را معدن آن نامید که درصد آهن موجود در آنها تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود.

نتیجه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، هر سنگ گرانیت دارای پتانسیل آهن است. اما بدیهی است که میزان این آهن در هر معدن متفاوت است، بنابراین کیفیت هر کدام با دیگری متفاوت است. همچنین معادن سنگ گرانیت معروف کشور را بر اساس آهن و آلیاژهای موجود در آنها نامگذاری کرده ایم و بر اساس آن کیفیت و دوام قیمت ها تعیین خواهد شد. پس در خاتمه، اگر به دنبال گرانیت خوب و بادوام هستیم، باید به سراغ سنگ های زاهدان، نهبندان و نطنز برویم و اگر به دنبال سنگ گرانیت ارزان هستیم، مروارید بهترین گزینه محسوب می شود. نکته مهم در اینجا محل قرار گیری سنگ و نوع کاربرد آن است. یعنی اگر قرار است از سنگ گرانیت در محوطه بیرونی و کف حیاط شهر شارجه و پربراش استفاده شود، باید تا حد امکان از بهترین و مرغوب ترین سنگ استفاده شود. اما اگر بخواهیم از سنگ گرانیت برای فضای داخلی استفاده کنیم و اندازه آن بیشتر باشد و کیفیت آنچنان برایمان مهم نباشد، می توانیم سنگ مروارید ارزان قیمت را انتخاب کنیم. انواع سنگ گرانیت در سایت مرجع برای ساخت موجود است که بسته به نوع استفاده، محل اجرا و بودجه ای که در نظر دارید می توانید بهترین را انتخاب کنید.

مشاوره تلگرام

20 دیدگاه دربارهٔ «چرا گرانیت زنگ می زند؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا